Πέμπτη 25 Μαΐου 2023

.Γιώργος Κολοβός, παρέμβαση στις μαθησιακές δυσκολίες στη γλώσσα,

 

Στις μέρες μας πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, κυρίως εξαιτίας της επέλασης των οθονών στις ζωές μας και της απομάκρυνσης των παιδιών από το βιβλίο γενικότερα. Επομένως, η εξεύρεση ενός τρόπου ευχάριστου, όσο και αποτελεσματικού, προκειμένου αυτά να κατακτήσουν τις δεξιότητες της ανάγνωσης και της γραφής, είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη.

 

Ο Γιώργος Κολοβός, ειδικός παιδαγωγός με εμπειρία πολλών χρόνων διδασκαλίας σε σχολεία και διάφορα τμήματα ένταξης ανά το πανελλήνιο, έρχεται να μας δώσει τη δική του άκρως ικανοποιητική απάντηση στο παραπάνω πρόβλημα μέσω της δημιουργίας μίας άκρως ενδιαφέρουσας και αποτελεσματικής μεθόδου που φέρει το όνομά του, τη μέθοδο «Κολοβός». Το παρόν πόνημα με τίτλο «Παρέμβαση στις μαθησιακές δυσκολίες στη γλώσσα» αποτελεί ένα εγχειρίδιο εφαρμογής της συγκεκριμένης μεθόδου, ένα βιβλίο, δηλαδή,  εξαιρετικά χρήσιμο σε δασκάλους και παιδαγωγούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικής αγωγής και μη.

 

Την αποτελεσματικότητα της εν λόγω μεθόδου πιστοποιεί η ανάπτυξη της συγκεκριμένης μεθόδου και σε άλλες γλώσσες πλην της ελληνικής, στη ρωσική, την ισπανική, την πορτογαλική και την ιταλική γλώσσα.

 

Το ξεχωριστό στην εν λόγω μέθοδο είναι η ξεκάθαρη ενσωμάτωση της εικόνας στον τρόπο εκμάθησης της γλώσσας από τα παιδιά, όσο και στον συνδυασμό των βασικών προσεγγίσεων ανάπτυξης της ανάγνωσης τόσο «από κάτω προς τα πάνω», όσο και «από πάνω προς τα κάτω».  Στον συγκεκριμένο τρόπο διδασκαλίας δίνεται έμφαση σε στρατηγικές μνημόνευσης όπως σύνδεση με πρότερη γνώση, οργάνωση στη μακρόχρονη μνήμη, πολλαπλές επαναλήψεις και αυτόματη ανάκληση. Η εκμάθηση της ανάγνωσης μέσω της μεθόδου «Κολοβός» επιτυγχάνεται μέσα από την προοδευτική κατάκτηση από τον μαθητή επτά διαφορετικών επιπέδων, με πρώτο το στάδιο της βραχύχρονης, οπτικής μνήμης και τελευταίο την επεξεργασία και την κατανόηση απλών κειμένων.

 

Η κατάκτηση των αναγνωστικών δεξιοτήτων από τον μαθητή ξεκινά πρωτίστως από την εκμάθηση του αλφαβήτου μέσω της σύνδεσής του με μία εικόνα. Κατόπιν επιτυγχάνεται η εκμάθηση συλλαβών και δισύλλαβων λέξεων και ύστερα λέξεων που διαθέτουν περισσότερες συλλαβές. Για το τέλος αφήνεται η πιο δύσκολη για τον μαθητή εκμάθηση των δίψηφων φωνηέντων, των δίφθογγων συνδυασμών και των δίψηφων συμφώνων.

 

Το βιβλίο, εκτός από τα αναλυτικά κεφάλαια των επτά επιπέδων σχετικά με την εκμάθηση της ανάγνωσης και περαιτέρω συμπληρωματικών ασκήσεων, παραθέτει στο τέλος πλούσια ελληνική, όσο και ξενόγλωσση βιβλιογραφία. Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη μέθοδο εκμάθησης της γλώσσας, χρησιμοποιούνται, σε πρώτη φάση, αποκλειστικά τα μικρά γράμματα. Τα κεφαλαία, επειδή υπάρχει δυσκολία στην ταυτόχρονη εμπέδωσή τους με τα μικρά από τους μαθητές, μαθαίνονται μόνο μετά από πλήρης κατανόηση των μικρών γραμμάτων από μέρους των μαθητών.

 

Αν μη τι άλλο, επομένως, πρόκειται για μία μέθοδο έγκυρη, πιστοποιημένη και αποτελεσματική, αλλά και ευχάριστη για τα παιδιά. Μπορεί επομένως να χρησιμοποιηθεί τόσο κατ’ αποκλειστικότητα από εκπαιδευτικούς σε παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, αλλά και σε παιδιά μιας κανονικής σχολικής τάξης, όσο και ως επικουρική της κανονικής τους εκμάθησης μέσω του καθιερωμένου σχολικού τους εγχειριδίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Beth o’ Leary, Η ανταλλαγή, εκδ. Μεταίχμιο

  Αναντίρρητα, δεν είναι όλα τα feelgood μυθιστορήματα ωραία, ούτε και καλογραμμένα. "Η ανταλλαγή" όμως διαθέτει αυτά τα χαρακτηρι...