Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023

Βεατρίκη Σαΐας- Μαγρίζου, Αόρατα φτερά, εκδ. Καστανιώτη

 


Φαίνεται πως τα άτομα που γεννιούνται με κάποιο εκ γενετής πρόβλημα διαθέτουν κάποια αόρατα φτερά που τους βοηθούν να υπερνικούν τις δυσκολίες και να συνεχίζουν τη ζωή τους βασισμένοι στη δύναμη της θέλησης. Τέτοια φτερά φαίνεται πως είχε και η Εύα, η πρωταγωνίστρια με τα κινητικά προβλήματα στο βιβλίο της Βεατρίκης Σαΐας-Μαγρίζου με τον ομώνυμο τίτλο, φτερά που την ώθησαν να πετύχει το φαινομενικά  ακατόρθωτο γι’ αυτήν.

 

Βρισκόμαστε στο έτος 1988. Η Εύα είχε την ατυχία να γεννηθεί, πριν δεκαπέντε περίπου χρόνια, με εγκεφαλική παράλυση, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει κινητικά προβλήματα. Μόνιμος σύντροφος της ζωής της είναι το μπαστούνι της, ενώ ως παιδί δεν της επιτράπηκε ποτέ να τρέξει, να παίξει και να γελάσει όσο και τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας της, αφού πάντοτε αντιμετώπιζε δυσκολίες στην κίνηση και κάθε βήμα απαιτούσε τιτάνια προσπάθεια από μέρους της.

 

Από την άλλα ο Φοίβος, ο δίδυμος αδελφός της, είχε κάθε λόγο να νιώθει παραμελημένος, εξαιτίας της αμέριστης προσοχής που απολάμβανε η Εύα από τους γονείς τους λόγω του προβλήματός της. Γι’ αυτό και τα δύο αδέλφια τσακώνονταν πάντοτε διαρκώς-αν και κατά βάθος αγαπιούνται. Η Εύα είναι πλέον έφηβη και αντιμετωπίζει, πέρα από το δικό της προσωπικό πρόβλημα, και όλες τις άλλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι καθώς ενηλικιώνονται. Η Εύα έχει ατσάλινη θέληση-ονειρεύεται μάλιστα ότι θα γίνει μπαλαρίνα.

 

Όλα όμως αλλάζουν όταν η Εύα και δύο καρδιακές φίλες της πέφτουν θύματα απαγωγής. Ποιος της απήγαγε και έχει άραγε λόγο για να τις κρατάει; Τι σχέση μπορεί να έχει αυτή η απαγωγή με το εβραϊκό παρελθόν της γιαγιάς της Σάρας και έναν ατιμώρητο ναζί εγκληματία πολέμου;

 

Η Σαΐας-Μαγρίζου, η συγγραφέας του βιβλίου με τίτλο «Το βραχιόλι της φωτιάς» στο οποίο βασίστηκε η πολύ επιτυχημένη σειρά της ΕΡΤ, προσφέρει στους αναγνώστες της ένα ακόμη κινηματογραφικό μυθιστόρημα με καταιγιστική δράση, στο οποίο συνδυάζει αγαστά την ψυχολογία και τα κοινωνικά προβλήματα του καιρού μας με την Ιστορία και τα ιστορικά γεγονότα. Και η αλήθεια είναι ότι η συνταγή πετυχαίνει απόλυτα.

 

Η αφήγηση εξελίσσεται σε πολλούς παράλληλους χρονικούς άξονες υπό τη μορφή αναδρομών. Το οδυνηρό παρόν αφορά το δωμάτιο στο οποίο κρατούνται αιχμάλωτα τα τρία κορίτσια και το παρελθόν τα παιδικά χρόνια της Εύας, αλλά και των γονιών της και της γιαγιάς της Σάρας, Εβραία από τη Θεσσαλονίκη και επιζήσασα του Ολοκαυτώματος. Η συγγραφέας πλέκει πολύ έξυπνα την εξέλιξη της υπόθεσης με τρόπο που να καταφέρει να κορυφώσει την αγωνία και την περιέργεια του αναγνώστη, λύνοντας το μυστήριο της απαγωγής μόλις λίγο πριν από το τέλος του βιβλίου και ενώ εξελίσσει παράλληλα τις αφηγήσεις της. Ζητήματα όπως εκείνα της ιστορικής δικαίωσης, της ατιμωρησίας των εγκληματιών πολέμου κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, τη φρίκη των στρατοπέδων συγκέντρωσης και τις διώξεις που υπέστησαν οι Εβραίοι είναι αυτά που θα απασχολήσουν τη συγγραφέα από ιστορικής απόψεως, ενώ από κοινωνιολογική, η ένταξη των ατόμων με αναπηρίες στο κοινωνικό σύνολο, η διαφορετικότητα και η δύσκολη ζωή τους, το πώς αντιμετωπίζουν τέτοιες καταστάσεις οι οικογένειες των ατόμων αυτών και πως επηρεάζονται οι ζωές όλων των μελών μίας οικογένειας που διαθέτει άτομο με ειδικές ανάγκες.

 

Πολυθεματικό και καταιγιστικό, καλογραμμένο και κομψό, ευαίσθητο και λυρικό, το νέο πόνημα της Σαΐας-Μαγρίζου δηλώνει κι αυτό έτοιμο να μεταφερθεί είτε στη μικρή είτε στη μεγάλη οθόνη, αφού υπόσχεται πρώτα να καθηλώσει όσους επιλέξουν να το διαβάσουν.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Γιάννης Δενδρινός, Όλοι αγαπούν τα τραύματά τους, εκδ. Διόπτρα

  Κοινή παραδοχή είναι ότι όλοι κουβαλάμε μέσα μας κάποια τραύματα, ανεξαρτήτως του πόσο βαθιά είναι αυτά, μερικοί από εμάς από την παιδικ...