Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2019

Νεκταρία, Ζαγοριανάκου- Μακρυδήμα, Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΣΟΦΟΣ, εκδ. Ωκεανίδα, Αθήνα, 2015, σελ.575

Πρόκειται για ένα βιβλίο το οποίο σίγουρα θα αποτελέσει έκπληξη για πολλούς αναγνώστες. Το υπέροχο εξώφυλλό του μαρτυρά το κεντρικό θέμα του: την ιταλική αναγέννηση. Πρόκειται για λεπτομέρεια από τον πίνακα του Σάντρο Μποτιτσέλι "Η Θεοτόκος, το Θείο Βρέφος και οκτώ άγγελοι με κρίνα" του 1478. Και το βιβλίο είναι ακριβώς αυτό που δείχνει το εξώφυλλο και γράφει το οπισθόφυλλο: ένας ύμνος στον ουμανισμό και την τέχνη της Αναγέννησης, ένας ύμνος στον άνθρωπο και τη γνώση.
Η Νεκταρία Ζαγοριανάκου- Μακρυδήμα είναι γιατρός και, συγκεκριμένα, διδάκτωρ στην Ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Οι "θετικές" καταβολές της όμως, δεν την εμπόδισαν να δημιουργήσει μία άριστη μυθοπλασία, την οποία χειρίζεται άψογα από λογοτεχνικής και γλωσσικής απόψεως, να μελετήσει ουκ ολίγη ιστορία-αν και δεν αναφέρει τις πηγές της και δεν χαρακτηρίζει το βιβλίο της ιστορικό μυθιστόρημα-και να μας δωρίσει τελικά ένα κατεξοχήν αναγεννησιακό ιστορικό μυθιστόρημα, το οποίο εκτυλίσσεται στη Φλωρεντία του τέλους του 15ου αιώνα, όταν αυτή βρίσκεται κάτω υπό την εξουσία των Μεδίκων, γνωστών προστατών των τεχνών και των γραμμάτων.

Ο βασικός πρωταγωνιστής του βιβλίου, ο βυζαντινός Θεόδωρος, είναι ένας άνθρωπος της γνώσης, αντιγραφέας χειρογράφων και τύπος κλειστός, μοναχικός και αρκετά μυστικοπαθής. Βρίσκεται εντελώς απρόσμενα στην Πόλη του Κρίνου, τη μαγευτική Φλωρεντία, προσπαθώντας να σώσει ό,τι είναι δυνατόν να σωθεί από την επερχόμενη ισλαμική λαίλαπα στον καταρρέοντα βυζαντινό κόσμο. Εκεί, χωρίς να το περιμένει, γίνεται τελικά έμπιστος του Κόζιμου των Μεδίκων. Από κει κι έπειτα η ζωή του γνωρίζει απρόσμενα γυρίσματα, τα οποία φυσικά δεν θα ήταν σκόπιμο να αποκαλυφθούν εδώ.
 Ο αναγνώστης πάντως θα περιδιαβεί με μεγάλη χαρά στη Φλωρεντία του τέλους του Μεσαίωνα και θα γνωρίσει από κοντά τους Μαικήνες των καλλιτεχνών της ιταλικής Αναγέννησης δηλαδή τον Κόζιμο τον Πρεσβύτερο και τον Λαυρέντιο τον Μεγαλοπρεπή, αλλά και πολλές φορές τους ίδιους τους καλλιτέχνες, τους τυπογράφους και τους λογίους. Θα ζήσει την άνοδο της πόλης και την ανάδειξή της σε καλλιτεχνικό κέντρο της ιταλικής χερσονήσου κάτω από τη στιβαρή διακυβέρνηση των Μεδίκων, αλλά και την αναπόφευκτη παρακμή της προς χάριν της ανερχόμενης Βενετίας που θα πάρει τα σκήπτρα της τέχνης στην Ύστερη Αναγέννηση. Και, τέλος, θα βιώσει από κοντά τη διαμάχη του νεωτεριστικού κόσμου της Αναγέννησης και των νέων αντιλήψεων για τον άνθρωπο, με τον σκοταδιστικό κόσμο της θρησκοληψίας και της δεισιδαιμονίας του μεσαίωνα.
ΤΟ ΔΥΝΑΤΟ ΤΟΥ ΣΗΜΕΙΟ:η πρωτοτυπία του θέματος για την ελληνική βιβλιογραφία, η καθηλωτική πρωτοπρόσωπη αφήγηση και ο πλούτος των ιστορικών πληροφοριών για την Αναγέννηση και τη Φλωρεντία.
ΠΟΙΟΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ: οι εραστές της πρωτοτυπίας και του ξεχωριστού στα βιβλία, οι λάτρεις της ιστορίας και, πάνω απ΄όλα, οι λάτρεις της Αναγέννησης και της αναγεννησιακής τέχνης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Beth o’ Leary, Η ανταλλαγή, εκδ. Μεταίχμιο

  Αναντίρρητα, δεν είναι όλα τα feelgood μυθιστορήματα ωραία, ούτε και καλογραμμένα. "Η ανταλλαγή" όμως διαθέτει αυτά τα χαρακτηρι...