
Μία πλήρης βιογραφία
Το κενό στην ιστοριογραφία σχετικά με μία βιογραφία του παγκοσμίου εμβέλειες ποιητή, Κωνσταντίνου Καβάφη, έρχονται να καλύψουν οι εκδόσεις Μεταίχμιο και δύο καθηγητές πανεπιστημίου των ΗΠΑ ελληνικής καταγωγής, ο Γρηγόρης Τζουσδάνης, Διακεκριμένος Καθηγητής Τεχνών και Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο, και ο Παναγιώτης Τσαφαράς, Αναπληρωτής Καθηγητής Αγγλικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Suffolk της Βοστόνης με τη νέα, πλήρη βιογραφία του που τιτλοφορείται «Κωνσταντίνος Καβάφης, ο άνθρωπος και ο ποιητής». Οι δύο συγγραφείς μας προσφέρουν «το πιο ολοκληρωμένο πορτρέτο του Αλεξανδρινού ποιητή» σύμφωνα με την εφημερίδα Guardian σε «ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα βιβλία της χρονιάς», σύμφωνα με το Literary Hab.
Ο Κωνσταντίνος Καβάφης δεν χωρά καμιά αμφιβολία ότι ήταν ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές του εικοστού αιώνα και του οποίου η φήμη αντί να φθίνει, διογκώνεται με το πέρασμα του χρόνου. Αναντίρρητα πρόκειται για έναν από τους πολυδιαβασμένους και πολυμεταφρασμένους Έλληνες ποιητές στο εξωτερικό σήμερα, κι ας μην τιμήθηκε ποτέ με το Βραβείο Νόμπελ, όπως ο Οδυσσέας Ελύτης και ο Γεώργιος Σεφέρης.
Οι δύο συγγραφείς στο βιβλίο αυτό μετά τα απαραίτητα προλεγόμενα, το εισαγωγικό σημείωμα και την παράθεση του απαραίτητου βιοχρονολογίου του μεγάλου ποιητή, εξετάζουν βήμα βήμα τη ζωή του Καβάφη ειδωμένη από όλες τις μεριές: από τη μεριά της οικογένειάς του, από την πλευρά του φιλικού του περίγυρου, από την οπτική του μέρους όπου διέμενε, της Αλεξάνδρειας, από την πλευρά του έργου του, αλλά και από τη μεριά της φήμης του ποιητή. Κάθε μία από αυτές τις παραμέτρους εξετάζεται σε κάθε ένα από τα κεφάλαια του βιβλίου. Επομένως δεν πρόκειται για την κλασική βιογραφία με την έννοια της αυστηρής χρονολογικής αφήγησης. Αντιθέτως, η εξιστόρηση ξεκινά με τη σκηνή του θανάτου του ποιητή στις 29 Απριλίου του 1933 στην αγαπημένη του Αλεξάνδρεια από καρκίνο στον λάρυγγα.
Ποιος ήταν τελικά ο ταλαντούχος αυτός ποιητής; Γιατί μιλούσε στο έργο του για την ομοφυλοφιλία του, αλλά όχι στις επιστολές του και στην προσωπική του ζωή; Γιατί η πρώτη πλήρης έκδοση των ποιημάτων του εκδόθηκε μετά από τον θάνατό του; Τι ακριβώς συνέβη με το ζεύγος Σεγκοπούλου που διαχειρίστηκε την κληρονομιά του; Ποιοι ήταν οι πιο αγαπημένοι του φίλοι και ποιες οι αγαπημένες του συνήθειες; Γιατί ήταν ερωτευμένος με την πόλη του, την Αλεξάνδρεια; Πώς ήταν το σπίτι του; Ποια θεωρούσε ο ίδιος ως τα καλύτερα έργα του; Ποιες ήταν οι σχέσεις με την οικογένειά του και πως επηρεάστηκε από τον πρώιμο θάνατο του πατέρα του; Πώς ήταν η σχέση του με τη βαρετή, δημοσιοϋπαλληλική δουλειά του; Γιατί δούλευε για χρόνια ολόκληρα τα ποιήματά του; Ποιες ήταν οι απόψεις του για τους αυτόχθονες Αιγύπτιους και οι σκέψεις του για το ελληνικό κράτος; Γιατί δεν ασχολήθηκε με εθνικά θέματα; Και τέλος, αφού γνώριζε πολύ καλά ότι έχει ταλέντο γιατί ήταν τόσο ανασφαλής και προσεκτικός στις κινήσεις που είχαν να κάνουν με την προώθηση του έργου του;
«Καθώς αποκτούσε περισσότερους υποστηρικτές στην Αλεξάνδρεια και την Αθήνα, ο Κωνσταντίνος κατάλαβε πως δεν μπορούσε να βγάλει τα προς το ζην από τη λογοτεχνία και πως η έκδοση συνεπαγόταν οικονομική απώλεια. Μπορεί αυτό να ήταν ένας από τους λόγους που απέφυγε να εκδώσει μία συμβατική συλλογή ποιημάτων του. Στην πραγματικότητα δεν εξέδωσε ποτέ τα ποιήματά του σε μορφή βιβλίου. Εξαιτίας των πιέσεων της αγοράς και της δικής του τάσης να επιβλέπει ο ίδιος τη δημιουργική διαδικασία, επέλεξε να οικοδομήσει αναγνώστη με αναγνώστη τη φήμη του. Η αρχική ενθάρρυνση που αντιμετώπισε στην Αλεξάνδρεια απέναντι στην προοδευτική του ποίηση τον ώθησε να αναπτύξει τη δική του ιδιαίτερη αλλά ευφυή μέθοδο διανομής των ποιημάτων του».
Μέσα από ακάματη μελέτη των πηγών και των ιδιόχειρων επιστολών του ίδιου του ποιητή και του περίγυρού του, οι δύο συγγραφείς σκιαγραφούν αριστοτεχνικά το πορτρέτο του ποιητή, παραθέτοντας, συγχρόνως και πολλά αποσπάσματα από τα ποιήματά του.
Μία αξιέπαινη προσπάθεια που απευθύνεται σε όλους όσους λατρεύουν τον Καβάφη, αλλά και σε όσους θέλουν να τον γνωρίσουν καλύτερα, τόσο τον ίδιο, όσο και την εποχή του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.