Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2022

Ethan Hawke, Μια λαμπερή αχτίδα από σκοτάδι, εκδ. Ελληνικά γράμματα

 

Ευθύς στα βαθιά απόνερα της τέχνης, και δη της υποκριτικής, βουτάει ο γνωστός ηθοποιός και συγγραφέας Ίθαν Χοκ με το μυθιστόρημά του που ακούει στον αντιφατικό τίτλο «Μια Λαμπερή Αχτίδα από Σκοτάδι». Διότι δεν γίνεται, φυσικά, μια λαμπερή αχτίδα να αποτελείται από σκοτάδι. Φαίνεται όμως πως στη ζωή ενός ηθοποιού έτσι συμβαίνει συνήθως, και ιδίως στους ηθοποιούς αυτούς που αγωνίζονται, ξεπερνώντας τα όποια προσωπικά τους προβλήματα, να ανακαλύψουν τον πραγματικό εαυτό τους και να φτάσουν την τέχνη τους-αλλά και τους εαυτούς τους- στην ύψιστη κορύφωση και τελείωση.

 

Μία τέτοια περίπτωση είναι και ο πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος του Χοκ, ένας νέος άντρας γύρω στα τριάντα, ο Γουίλιαμ Χάρντινγκ, φτασμένος ηθοποιός του κινηματογράφου που αποπειράται να κάνει το ντεμπούτο του στο θέατρο με ένα δύσκολο σαιξπηρικό έργο, το Βασιλιάς Ερρίκος Δ΄.  Ο Γουίλιαμ, παντρεμένος με μία εξίσου διάσημη τραγουδίστρια και πατέρας δύο μικρών παιδιών, αντιμετωπίζει προβλήματα στον γάμο του και φαίνεται πως έχει φτάσει πλέον κοντά στο διαζύγιο. Αυτό μοιάζει πλέον αναπόφευκτο, αφού ο Γουίλιαμ έχει ήδη περάσει το κατώφλι της συζυγικής απιστίας, έχοντας επιπλέον και τους παπαράτσι να του θυμίζουν τη μοιραία στιγμή της αδυναμίας του μέσα από ένα σωρό εξώφθαλμους τίτλους εφημερίδων που το έχουν βάλει για τα καλά σκοπό να μην τον αφήσουν σε ησυχία.

 

Κι ενώ η κοινή γνώμη είναι, όπως είναι φυσικό, με το μέρος της διάσημης και πανέμορφης εξαπατημένης συζύγου, ο Γουίλιαμ φαίνεται να επιλέγει μία δυνατή και πολλά υποσχόμενη θεατρική παράσταση που πρόκειται να ανέβει στο Μπρόντγουεϊ προκειμένου να καταφέρει να ξεπεράσει τα τραύματα του παρελθόντος και να ανακαλύψει τον αληθινό του εαυτό. Κανένα έργο πέρα από εκείνα του Σαίξπηρ, και ιδίως ο Βασιλιάς Ερρίκος Δ΄, δεν θα ήταν καταλληλότερο για αυτόν τον σκοπό, όπως επίσης και ο εξίσου απαιτητικός σκηνοθέτης του έργου, μαζί με το δυνατό χαρτί που αποτελεί το πολυδιαφημισμένο όνομα του Μπρόντγουεϊ. Γιατί, τελικά όταν ένας ηθοποιός αποφασίσει να ερμηνεύσει στο θέατρο Σαίξπηρ, μπορεί και αυτό να αλλάξει ολόκληρη της ζωή του.

 

Προφανώς ο Χοκ συνθέτει τη μυθιστορία του βασισμένος και στις δικές του εμπειρίες τόσο ως οικογενειάρχης και πατέρας, όσο και ως έμπειρος επαγγελματίας στον χώρο του θεάματος. Η διάθεση του συγγραφέα είναι ξεκάθαρα φιλοσοφική σε όλο το μήκος του έργου, με έμφαση στον πρωταγωνιστή και την ψυχολογία του που γνωρίζει διάφορα σκαμπανεβάσματα. Οι συμβουλές που δίνουν στον τριαντάχρονο άνδρα οι φίλοι και οι συνεργάτες του λογίζονται ξεκάθαρα ως συμβουλές ζωής που απευθύνονται σε όλους μας. Δεν λείπουν όμως και πιο ανάλαφρες σκηνές, με ποτά, ξενύχτια, σεξ, ακόμη και ελαφριά ναρκωτικά, πράγματα που δεν λείπουν από τον κόσμο του θεάματος.

 

Το εντυπωσιακό είναι όμως ότι ο Χοκ  προχωρά και σε μία βαθιά ανατομή του συγκεκριμένου θεατρικού έργου του Σαίξπηρ Βασιλιάς Ερρίκος Δ΄. Μάλιστα το ξεκίνημα των προβών, η πρεμιέρα και οι παραστάσεις ακολουθούν βήμα βήμα την εξέλιξη της υπόθεσης, αλλά και την πορεία του ίδιου του Γουίλιαμ προς τη γιατρειά της ψυχής του μέσα από το σαιξπηρικό δράμα και τον ρόλο που ερμηνεύει. Με τον ρόλο αυτόν πολλές φορές ταυτίζεται απόλυτα, ενώ είναι ολοφάνερες οι αναλογίες μεταξύ της ζωής του πρωταγωνιστή και του σαιξπηρικού ήρωα Χένρι Πέρσι, του αποκαλούμενου Χότσπερ.

 

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Χοκ δεν διστάζει να απογυμνώσει και να απομυθοποιήσει για τα καλά τον κόσμο του θεάματος μέσα από τις σελίδες του βιβλίου του, κάνοντας τον αναγνώστη να ρίξει μία πολύ καλή ματιά στα όσα κρύβονται πίσω από τις κουρτίνες και στα παρασκήνια μίας θεατρικής παράστασης, αλλά και μιας ζωής μέσα στα φώτα της δημοσιότητας, φαινομενικά ευτυχισμένης και λαμπερής, αλλά, συχνά, χωρίς ουσία και νόημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Γιάννης Δενδρινός, Όλοι αγαπούν τα τραύματά τους, εκδ. Διόπτρα

  Κοινή παραδοχή είναι ότι όλοι κουβαλάμε μέσα μας κάποια τραύματα, ανεξαρτήτως του πόσο βαθιά είναι αυτά, μερικοί από εμάς από την παιδικ...