Το συλλογικό αυτό έργο περιλαμβάνει ποιήματα των μελών του Φιλολογικού Ομίλου Θεσσαλονίκης- ο οποίος σε λίγο πρόκειται να μετονομαστεί σε Φιλολογικό Όμιλο Ελλάδος-γραμμένων σύμφωνα με την τεχνοτροπία του δομημένου ρεαλισμού.
Ο δομημένος ρεαλισμός αποτελεί φυσική συνέχεια του ρεύματος των νατουραλιστών και των ρεαλιστών της λογοτεχνίας του 18ου και 19ου αιώνα, διακατέχεται όμως και από αρκετά μεγάλες διαφορές. Σημαντικότερο γνώρισμά του-και συγχρόνως το μεγάλο του ατού- είναι η λεπτομερής ανατομία μίας συγκεκριμένης πράξης, ιδωμένης από όλες τις πλευρές- ψυχολογική, κοινωνική, ιστορική κτλ. Ο συγγραφέας διερευνά σε βάθος όλες τις ιστορικές, κοινωνικές, αλλά και ψυχολογικές προεκτάσεις του γεγονότος, με αποτέλεσμα η πρωτοπρόσωπη αφήγησή του να ταυτίζει τον εαυτό του με τον ήρωά του, αλλά τελικά και με τον ίδιο τον αναγνώστη, ο οποίος «ζει» ολοζώντανα αυτό που διαβάζει να διαδραματίζεται μπροστά στα μάτια του. Ο συγγραφέας, επομένως, πετυχαίνει έτσι να δημιουργήσει ευδιάκριτες εικόνες στο μυαλό των αναγνωστών οι οποίες τον μεταφέρουν νοερά στον χρόνο και τον τόπο του περιγραφόμενου γεγονότος. Επιπροσθέτως, ο συγγραφέας αναλύει λεπτομερώς τα κίνητρα του προσώπου για το οποίο μιλάει σε πρώτο πρόσωπο. Αποτέλεσμα των αρχών του δομημένου ρεαλισμού, που περιγράφονται συνοπτικά παραπάνω, είναι μία εύληπτη και γλαφυρή πεζογραφία και μία εξίσου γλαφυρή, ζωντανή και πλήρης κατανοητή, δίχως αμφισημίες, ποίηση.
Στον συγκεκριμένο τόμο περιλαμβάνονται ποιητικά φωτογραφικά «στιγμιότυπα» τα οποία σχετίζονται με την πόλη της Θεσσαλονίκης και αφορούν ένα ιστορικό γεγονός, ένα πρόσωπο ή ένα κτίριο της πόλης.
Έτσι λοιπόν στη συλλογή αυτή θα συναντήσουμε τη στιγμή της δολοφονίας του Γρηγόρη Λαμπράκη, την υπόθεση πολκ, τη σύλληψη του Γιώργου Τσαρουχά, την απεργία της 9ης Μαΐου του 1936, τη στιγμή κατά την οποία ξεκίνησε η περίφημη πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης το 1917, τη στιγμή που οι τελευταίοι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης αναχώρησαν για τα στρατόπεδα του θανάτου στις 1 Αυγούστου του 1943, το Ολοκαύτωμα του Χορτιάτη στις 2 Σεπτεμβρίου του 1944 και το Ανάθεμα κατά του Γενάρχη Ελευθερίου Βενιζέλου, το οποίο έλαβε χώρα στην Αθήνα μεν, αλλά οδήγησε στη δημιουργία του Κινήματος Εθνικής Άμυνας στη Θεσσαλονίκη, όλα αυτά, μεταξύ άλλων, να αναπαρίστανται με λογοτεχνικό και ποιητικό τρόπο.
Επιπλέον, κάποια ποιήματα αφορούν και περιβόητα σημεία τουριστικού και ιστορικού ενδιαφέροντος της Θεσσαλονίκης, όπως το Επταπύργιο, η Casa Bianca, οι Κήποι του Πασά, το σχολικό συγκρότημα επί της Ικτίνου, τις γειτονιές της «Μπάρας», το τζαμί της Φαριντέ Χανούμ, ακόμη και το περίφημο ουζερί του Τσιτσάνη.
Η συλλογή περιλαμβάνει είκοσι ένα ποιήματα δομημένου ρεαλισμού με δεκαπέντε από αυτά να πληρούν πλήρως τις προϋποθέσεις του δομημένου ρεαλισμού και έξι από αυτά να διατηρούν ένα πιο πρώιμο στάδιο κατανόησης των αρχών της συγκεκριμένης τεχνοτροπίας. Το βιβλίο περιλαμβάνει επίσης μία εισαγωγή στις θεωρητικές απαιτήσεις του δομημένου ρεαλισμού γραμμένη από τον Πρόεδρο του Ομίλου, Αντώνη Χαριστό. Η εισαγωγή αναλύει και δύο από τα ποιήματα που συμπεριλαμβάνονται στη συλλογή προκειμένου να γίνουν πλήρως κατανοητά, μέσα από παραδείγματα, τα όσα εξέθεσε ο Χαριστός στην εισαγωγή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.